Stoks, pittig eten en haarnetjes - Reisverslag uit Suzhou, China van Lieke Degger - WaarBenJij.nu Stoks, pittig eten en haarnetjes - Reisverslag uit Suzhou, China van Lieke Degger - WaarBenJij.nu

Stoks, pittig eten en haarnetjes

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

17 Februari 2014 | China, Suzhou

Dag twee in Suzhou was erg leuk! Amber is lid van couch surfing en we hebben een local gevonden die ons wou rondleiden! Aangezien we beide een super jetlag hadden en die nacht veelste weinig hadden geslapen (4 uurtjes) hebben we een zeer lang ontbijt in de brasserie gedaan en lekker gezeten in het zonnetje. De trip begon eigenlijk pas om 15.30. Na wat geklungel met kaarten hadden we een meetingpoint gevonden en vanaf daar zijn we samen met Alex een stuk gaan lopen. Zodra je verder het noorden inkomt wordt het steeds drukker op de weg en ook qua mensen aantal! Chaos! Gelukkgi zijn wij erg lang en kunnen we overal redelijk doorheen beuken zonder ruzie te maken.
En ja hoor, daar was het. Ik hoopte er al op.. de winkelstraat! Godzijdank hij bestond want de straten die wij de dag ervoor hadden gelopen (meer naar het oosten en zuiden toe) hadden alleen meer rommelwinkeltjes. Even vergaapt aan kledingwinkels maar Alex wou ons die dag nog meer laten zien dus weer door. Midden in de winkelstraat staat trouwens een gigantische tempel! Wel mooi om te zien hoe het moderne met het traditionele samengaan. Eenmaal door de winkelstraat heen, dit duurde even, kwamen we in een soort achterwijk. Amber en ik hadden al een plan B opgesteld 'what if'. Maar Alex zag er erg vriendelijk en verlegen uit dus we liepen verder. Gelukkig liepen we verder want we kwamen daarna in het oude gedeelte van de stad! Dit is het Suzhou waarop je hoopte. Prachtige kanaaltjes door de hele stad met winkeltjes in mooie oude gebouwen. Overal bruggen en bootjes op het water wat een erg fijne sfeer meebracht! Sommige stukken waren overspoeld met etenstentjes wat soms erg stonk! Ik weet niet wat het precies is wat ze eten maar het ruikt niet erg uitnodigend. Sommige eettentjes trouwens wel, en we hebben ook onze eerste 'local food' gehad. Op aanraden van Alex. Het was een soort hele dikke pannekoek met een gekarameliseerde laag erop. De vulling was, naar mijn idee, nutella achtig. Daarna bleken het zoete bonen te zijn! Die bonen gaan trouwens overal in, soep, dumplings, noodles etc.

Eenmaal door de oude stad gelopen te hebben, liepen we door naar een stadsmuur. Het bleek dat deze volledig herbouwd was dus het was niet erg spectaculair. De metro was het volgende station en koste, jawel, 0,30 cent. Daarvoor hebben we ruim 10 min in de metro gezeten en tegen de tijd dat we eruit kwamen was het ook donker! Dit was een goede timing want vanwege het Chinese nieuwjaar was er een soort lichtjesfestival! Overal eten en lichtslangen en oja de chinezen hebben een voorliefde voor techno muziek, het kinderachtige soort waarbij je het gevoel hebt dat er ooit een keer een bas moeten komen, it's not gonna happen.
Het lichtwerk was wel erg gaaf om te zien! De metro halte stopte trouwens op Time Square. Er is ook nog ergens een Central Park! Beter goed gejat ... Het festival was naast een van de meren. Ik ben om heel eerlijk te zijn de naam vergeten, niet te doen hier. Ook stond er een gigantisch lichtgevend gebouw wat de bioscoop bleek te zijn. Expo of culture and arts in Suzhou. (google maar is)

Na deze halve marathon wat we gelopen hadden kregen we erg honger en hebben we Alex mee uit eten genomen. Er zit een leuk restaurant tegenover ons hotel! Niet gezellig maar wel een kaart met plaatjes en het kost niks! Voor 3 personen eten en 2 keer een halve liter bier + cola heb ik 104 yuan afgerekend. Dit komt neer op 12 euro! Toooooop. Mag jij raden wie van ons bier dronk! ;) Oja. en 'stokjes' in het engels zijn geen stoks! :P

Vermoeiende dag, wel erg leuk. Tijd om te slapen! Gelukkig sliepen we die nacht een stuk beter en werden we een normale tijd (lees: 11.00) wakker! Het was afschuwelijk weer! Het regent hier, nog steeds trouwens en het was vrij fris. En wat doe je als het regent! Juist winkelen! Met een paraplu naar de winkelstraat gehobbeld en lekker geshopt! Erg leuk! Als je iets uit het rek pakt loopt het personeel je vanaf dat moment achter de kont aan. Heeel bijzonder. Amber was bang dat ze ook mee wou in het kleedhokje!
Een trui, jasje en nieuw paar schoenen verder was het tijd om weer wat te gaan eten. We zagen een leuk restaurant en liepen naar binnen! Yes! Engelse kaart met plaatjes! Hadden we dat nou maar niet gehad! Alles wat op de kaart stond was zachts gezegd 'apart. Van koeientong met groenten tot kippenVOET in saus. Na een hoop geblader dachten we dat we wel een goed gerecht hadden: chicken noodles. Top. wat groenten erbij gevonden en klaar is kees. Toen we met veel gekloot twee biertjes hadden besteld kwam het eten. Ahum. Dat stond er niet bij. De chicken noodles zwommen namelijk rond in een badje met pepers. Wat we in nederland als jaarvoorraad hadden lag op dit moment in onze schaal. Ook omdat we in de veronderstelling waren dat de gerechten niet groot waren hadden we er twee besteld. STOM. Dus nu hadden we twee super hete chicken noodles schalen voor ons staan en bakje groente. Gelukkig scheelde het dat niet iedereeeen ons uit liep te lachen! Personeel, overige gasten... dat de directeur er niet bijgehaald werd joh. Ja ja heel leuk, westerse mensen eten noodles.. nooit meer.

En toen was de vakantie voorbij! Vanochten om 07.00 de wekker en volledig in pak naar beneden om te ontbijten in de kantine! Ook op het lijstje nooit meer. Slijmerige rijst met augurk.. niet leuk.

Toen we op kantoor kwamen met onze blouses van school, yes I'm pointing at you Saxion, keken ze ons verwilderd aan. Nee sorry zo open mag de blouse niet zijn. Shit. Okee, en nu.. gelukkig was er nog een blouse voor ons beide van het uniform. Omdat wij daar de grootste maat hebben, hadden ze er maar twee.. Goed voor je zelfvertrouwen dit. Maar dat is nog niet alles.. ik heb.. jawel.. een strik in mijn haar. En niet zo maar een strik, een strik van glanzende stof met frustsels en een HAARNETJE. Wauw. Dus we mochten terug naar onze kamers, om méér makeup op te doen en onze haren erin te proppen en dan wel zo dat het er heel schattig uit ziet en niet lijkt alsof carnaval al in het land is. Zucht. Zelfs lipgloss op gehad vandaag! Drama spul is dat zeg. Bleeg. Wat ben ik toch geen vrouw soms.

Daarna hebben we de hele dag ''orientatie'' gehad. Veel powepoint gezien over waarden en visies van het bedrijf. Ook veel filmpjes. Opzich best leuk om te zien :) Daarna nog wat kamers bekeken! Zo ontzettend mooi! Gigantische suites, kleine suites en gewone kamers. Wauw, ik snap wel waar de 5 sterren vandaan komen.

Nu gaan we lekker eten in de brasserie! Omdat we vanochtend een horror ontbijt daar hebben gedaan kan dat! De lunch was wel okee! Zelfs een aardappel. Maar mocht je in je beste chinees willen praten tegen het kantine personeel kun je dat ook wel vergeten, ze zijn namelijk doof. Deze mensen komen via een speciaal programma binnen in het bedrijf zodat ook zij een kans hebben. Vind ik leuk!

Ik ga zo wat foto's toevoegen! Na het eten! Hoop dat jullie het leuk vinden om onze belevenissen te lezen! Al slap gelegen van het lachen! Is het niet op het te pittige eten wat je de bek uit brand dan is het wel het geklooi met stokjes! Welcome to China!

• 20 Februari 2014 - 12:14

Lotte:

Liek! wat chill dat je wel een blog bij kunt houden joh! Klinkt goed wat je allemaal aan het doen bent en je in zo'n chill hotel werkt en in een mooie stad zit! Moet je veel uren werken of valt dat nog mee, aangezien chinezen zulke harde werkers zijn? Hihi, en als je toevallig een strik-met-haarnetjes-en-veeel-makeup-foto hebt... :P

liefs uit Zuid-Afrika!! Lotte

• 20 Februari 2014 - 15:48

Lieke Degger:

Hee lot! Hahah nee wel een foto van dat afgrijselijke haarnetje! Haha zo oudbollig! Maar de makeup wordt met de dag minder. Vind het echt lelijk zoveel makeup. Zeker bij ons, want wij worden er zo barbie achtig van op de niet goede manier :p gewoon bkusher op zodat je niet zo wit lijkt en mooie mascara, maar al die lipgloss/lippenstift en oogschaduw en eyeliner vind ik beeeetje overdreven en niet mooi. Bij de Chinezen is dat ook niet geweldig. Maar we komen er wel ;) we krijgen ook controles op hoe we eruit zien. Nagels check en schoenen poets etc heel flauw hahah. Ik wordt niet gecontroleerd omdat ik intern ben, wat t nog flauwer maakt! Maar hoe is t bih jou!! Zag een vette foto vandaag joh op facebook! (Jaja ik kan op facebook:p) leuk werk? Zo gaaf met die dieren!

Liefs!