Dag 1 - Reisverslag uit Suzhou, China van Lieke Degger - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit Suzhou, China van Lieke Degger - WaarBenJij.nu

Dag 1

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

14 Februari 2014 | China, Suzhou

Zo! Daar zijn we dan! Wat gepiel en gepeuter aan het internet maar ik ben online! Uiteraard niet op facebook en youtube etc maar het is iets.

De reis naar China begon op Schiphol! Marc, papa en mama, jesse, ik en zelfs met nog een suprise aanval van wat vriendinnen zaten we te wachten tot ik wegging. Wat tranen en knuffels en kussen later ging ik door de gate! Ik moest nog een flink eind lopen want mijn vliegtuig stond ongeveer aan de andere kant van Schiphol.
De eerste bestemming was Londen Heathrow. Heel veel geschud en gedoe en vertraging maar uiteindelijk ook geland. Daar een sprintje getrokken naar het volgende vliegtuig naar Bejing. Hier had ik orgineel 2,5 uur voor maar dit werd een klein uurtje inclusief boardingpass printen en douane check. In het grootste vliegtuig waar ik ooit in had gezeten stegen we op, deze reis was ideaal. Wel apart want we vlogen met de tijdzone mee. Het was dus donker toen ik opsteeg en halverwege moet het alweer licht zijn geworden. Gelukkig moesten de raamschermpjes dicht zodat iedereen lekker kon slapen. Een overheeeerlijke maaltijd gehad met een niet te defieneerde vis en rijst en daarna misschien wel 3 uur geslapen. Genieten dus. Eenmaal geland lag er zelfs sneeuw in Bejing! Niet dat ik tijd had om er van te genieten want weer had ik lichte vertraging en werd de 2,5 uur ongeveer 1.75 uur. In Bejing moest ik door de immigration expection. Niet leuk. Heul veul mensen in rijen opgesteld en we moesten maar wachten tot je aan de beurt was. Duurt lang. Daarna weer door de douane (3e x dat ik mijn iets te volle handbagage tas kon open ritsen waardoor bambi en 3 pakken stroopwafels eruit vielen.. Drama!
Eenmaal geland in Shanghai zou een ander meisje op mij wachten (die was 's ochtends geland) en we werden samen opgehaald om naar het hotel te gaan. Toen ik bij de bagage band kwam was mijn koffer er niet!! Greeeeaaat. Er werd me in houtje touwtje engels verteld dat die met de volgende vlucht mee kwam, dus over een uurtje. Oh dat viel alweer mee! Ik ben naar Amber (de andere staigiare) toegelopen en gevraagd of zij en onze erg vriendelijke taxi chauffeur het heel erg vonden om een uurtje te wachten! No problem! Aan de koffie dan maar! Gelukkig kwam mijn koffer ook met de vlucht erna en is er niks uit. Pfiew.

Toen we in het hotel aankwamen viel onze mond een beetje open. Het is hier prachtig! Groot en haast majestueus (dit schrijf ik denk ik verkeerd...) We mochten inchecken en kregen beide een kast van een kamer! Dus een kingsize bed voor mezelf! Wel een harde matras, maar daar leer ik wel mee leven! De badkamer is prachtig en de douche wat klein, of nouja, laag want ik kan er net onder! Wel een heerlijke warme douche! Handdoeken lagen klaar voor ons en elke maandag komt de schoonmaak! (of we het niet erg vonden dat ze niet elke dag kwamen maar 1 keer per week, whaaat) Ik heb wat foto's er bij gedaan zodat jullie een indruk kunnen krijgen! Na het uitpakken en douchen (was wel nodig) hebben we in het restaurant gegeten met mr. Zhang. Hij is de HR manager en heeft met ons de sollicitatie procedure doorlopen. Erg aardige man! Tijdens het eten zijn we natuurlijk met ons westerse uiterlijk nog een beetje in de zeik genomen! De kok legde ons uit hoe het 'buffet' werkte, je moest eerste groenten in een bakje doen, en een noodle soort kiezen, dat werd dan gekookt (netzoals bij de wok) en daarna kreeg je dit papje weer terug. Hier moest je dan vannalles bij in doen. De kok zei dat we ''het rode spul'' ook moesten doen en voordat we t wisten zat het in onze bordjes met groenten/noodle pap en daaarnaaa moesten we er soep bij in doen. Uiteraard brande ons de soep de bek uit! HEET! Maar play it cool, we kunnen dit. Noodle soep met stokjes die echt veeelste glas waren.. Ja het eerste avondeten was top!
Uiteraard was we allebei doodop en ik heb 13 uur geslapen.

De eerste ochtend was heerlijk, lekker slapen en we werden meegenomen door de assistent van Mr. Zhang naar de China Mobile shop om een simkaart te kopen. De telefoon van Amber was stuk, dus zij moest er ook direct een nieuwe telefoon bij. Dit was wel een stuk lastiger dan gedacht. Als je alleen gaat heb je nul kans van slagen omdat ze nul engels spreken. Uiteindelijk is het voor mij gelukt en heb ik 100 yuan betaald voor een simkaart waar ook 100 yuan op staat aan tegoed. Dit is ongeveer 12,50 ofzo. :10 + een beetje.. Het is hier overigens super goedkoop. Alles wat ik dadelijk ga vertellen heeft ongeveer 10 euro gekost. Okee op de simkaart na dan. Amber is nog steeds telefoonloos en we gaan morgen nog een poging wagen!

Oh opa en oma, de snoepjes zijn lekker! En Marieke de stroopwafels nemen we maandag mee als 'cadeautje' van ons westerlingen!

Na het simkaart avontuur hebben we een super lange en toffe wandeling gemaakt! Het centrum ingelopen, er is veel verkeer op de drukke wegen, daarbuiten is bijna niks! Langs wat tempels en zelfs in het eerste parkje een man gezien die zichzelf aan het aftrekken was IN het zicht! Gaaaatver. Dus dat was een fijn begin van de ochtend, op de lege maag trouwens want we hadden nog niks gegeten! In een supermarkt een soort soepstengels met kaassmaak gehaald en koekjes omdat broodjes erg schaars zijn. Later nog wel een bakkerij tegengekomen en daar lekker broodjes gekocht. Daarna over de grote rivier, wat in mijn plattegrondje als stadskanaal staat. Ding is bijna zo groot als de ijssel! Hele mooie bruggen gezien en oude opa's die een of ander spel aan het spelen waren. De mensen zijn erg vriendelijk! De ouderen vooral en ik voel me erg veilig in de stad. Er zijn op die gek in t park na (wat de toon wel zette voor de eerste wandeling) helemaal geen rare vreemde mensen of enge mensen. Hahaha, oja een man liep achteruit de brug op. Maar dat laten we dan maar voor wat het is.

We kwamen uit op een soort lokale markt met heel veel kruiden en gedroogde vissen kalkoenen aan een haak. Dit stonk!! Sommige straatjes waren alleen voor kruiden en dat was dan weer heel lekker.

Ons hotel grenst aan een super mooi park, waar wij gratis in mogen omdat we van het hotel zijn. Normaal kost het ongeveer 5 euro. Ook nog wel te doen. Een super mooi park die erg groot is! Heel traditioneel en goed onderhouden. Een watertje erbij met gigantische karpers erin die je eten kunt geven. In dit park zijn we ook geeindigd en terug gelopen naar het hotel.

Net een hele bijzondere maaltijd gehad in de kantine, we krijgen 1 maaltijd in het restaurant maar omdat het vandaag valentijn is konden we ons diner niet daar eten. De andere twee maaltijden eten we in de kantine. Een grote ruimte met twee tv's en wifi. Er lagen verschillende dingen waarvan we alleen wisten wat rijst was. De rest was een groot raadsel! Een en ander geprobeerd en bijna gestikt in een vis en het vlees had ernstig veel bot. Verder was t prima te eten!! Maar wel handig om te weten hoe! Oja, gisteravond hadden we nog wel bestek, maar in de kantine alleen maar stokjes! Dus dat was nogal een uitdaging. Jammer dat we geen foto ervan gemaakt hebben! Maar dat komt vast nog wel!

Morgen gaan we nog een poging wagen om een telefoon te kopen voor Amber en een ander gedeelte van de stad ontdekken! Misschien nog wel even naar Shanghai ofzo! Dat ligt met de trein ongeveer 30 min rijden en kost bijna niks!

Het internet werkt hier prima, het weer was heerlijk en het eten leren we vanzelf wel .. al met al, een goed begin! Maandag beginnen we en ik ga als eerste naar de Front Office!! Het meisje wat daarop was aangenomen heeft afgezegd dus er is nu een plekje vrij! Echt heeeel fijn.

Kijk vooral even bij de foto's en laat alsjeblieft een berichtje achter hoe het daar is! Aangezien ik nu niks meer meekrijg zonder facebook! :P

Tot snel!!
Lieeefs

  • 14 Februari 2014 - 14:45

    Kim:

    Leuk om te lezen Lieke, geniet ervan!

  • 14 Februari 2014 - 14:58

    Jesse:

    Super liek! Mooie foto's ook! Maar dus toch een bakker met broodjes? Valt me mee!

  • 14 Februari 2014 - 15:17

    Monique Van Kessel:

    leuk om te lezen! ik zit meteen ook in China, wat een wereld van verschil. Kan niet wachten op de rest van het verslag en natuurlijk foto's van mijnheer Zhang!!!!

  • 14 Februari 2014 - 15:46

    Lieke Degger:

    Perongeluk het verslag twee keer geupload! Bij de andere staan ook de foto's erbij! Weet niet zeker of jullie die in dit verslag ook kunnen zien! :)

    Haha en een foto van mr Zhang ga ik regelen, wel pas volgende week! Want dan is het PARTY TIME! Of amber en ik ook een act wouden doen :P Dan zullen we eens zien hoe die chinezen feest vieren!

  • 14 Februari 2014 - 16:14

    Jesse:

    Tip voor mensen die je willen volgen: In de linker kolom helemaal onderaan op 'Meld je aan voor de mailinglijst' klikken!

  • 14 Februari 2014 - 16:52

    Arina:

    Jemig, wat heb je al veel gedaan. Je bent er nog maar net. Super knap van jullie.
    Maar begrijp ik het nou goed, blijf je al die tijd in een hotelkamer slapen? Beter!
    Groetjes, Arina
    Babyknuffel Marit

  • 14 Februari 2014 - 18:15

    G.m.mulder:

    Super lieke dat alles zo gaat,en wat fijn dat Amber er is..liefs opa en oma...

  • 14 Februari 2014 - 18:53

    Nicole:

    Wat een gelukk Liek! Heb je verdiend!!

  • 14 Februari 2014 - 19:47

    Daantje:

    Klinkt super Lieke! Heel veel plezier nog daar :D

  • 14 Februari 2014 - 21:29

    Henriette:

    Hoi Lieke, leuk om je belevenissen van de eerste dag te lezen. Veel plezier daar. Hoe is het weer daar?
    Ik ben deze week al een paar keer kletsnat geworden van de regen. Op weg van de binnenstad naar huis veel wind, koud en regen dus. Lijkt wel herfst.

    Succes maandag en we lezen wel weer je verhaal.

    Groeten Henriette.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 636
Totaal aantal bezoekers 24449

Voorgaande reizen:

12 Februari 2014 - 25 Augustus 2014

Stage in China

Landen bezocht: