De tuinen van Suzhou - Reisverslag uit Suzhou, China van Lieke Degger - WaarBenJij.nu De tuinen van Suzhou - Reisverslag uit Suzhou, China van Lieke Degger - WaarBenJij.nu

De tuinen van Suzhou

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

05 Mei 2014 | China, Suzhou

Ja god, daar heb je er eigenlijk wel 100 van. Aangezien ik er in de eerste week al 3 of 4 had bezocht heb ik t bezoek aan tuinen bijna 2,5 maanden weten uit te stellen. Maar kom op, de zon scheen heerlijk vandaag en Amber had mij verteld dat ik perseeeee naar de Lions Garden moest want dat was echt helemaal tof. Nou hup, uit je bed en gaan.
Om het te vinden was niet zo makkelijk, de taxi had me verkeerd afgezet omdat die de straat niet in mocht. Veel gesjouw en gesleep tussen toeristische tentjes stond ik in de rij om een kaartje te kopen. 70 yuan, pfoe. Okee nou toe maar he omdat het bijna een zaak van leven of dood was bij Amber betaal ik wel. (ik ben echt een kniepert geworden hier, alles is zo idioot goedkoop. Laatst was ik al bijna in schok dat de taxi niet meer op 11 yuan begonnen maar op 12.. dat is een verschil van 12,5 CENT) Toen ik het kaartje had gekocht bleek al waarom het wat duurder was. Ahum, ik stond namelijk in de verkeerde tuin. Dat bedoel ik nou, zo achterlijk veel tuinen hier je weet niet meer waar je het zoeken moet. Nou dan maar naar binnen bij de Humble Administrator Garden, een grote en beroemde tuin in China. Ondanks dat het me 70 yuan kostte was het het waard. Een ontzettend grote en uitgestrekte tuin met water, bamboo bos, bonsai bos, prachtige bloemen en tientallen kleine pagodes waarin muziek werd gespeeld of uitgerust in kon worden. Het weer was ideaal vandaag en heb lekker een paar uur rond gewandeld daar.. Eenmaal weer uit de tuin kwam ik zowaar de Lions Garden tegen! Top! Nou voor 30 yuan daar ook nog maar even naar binnen!
Amber had niet gelogen, een veel kleinere tuin, de grootte van een voetbalveldje vol met grote rotspartijen! Ik ben echt een klein kind in dit soort tuinen. In me eentje ben ik overal doorheen gerend, gekropen en gevallen. Overal trappetjes op en af waardoor je in grotten kwam die soms nogal laag waren voor een Europeaan, bovenop had je super uitzicht over de rest van de rotsen en een mooie vijver. Ik ben zeker 10 keer de verkeerde kant opgelopen waardoor ik weer terug moest, zo groot en ingewikkeld paadjes systeem had het. Voor de kinderen (en mij) was dit natuurlijk hemel op aarde. Verstoppertje 2.0 zullen we maar zeggen! Ik heb me nog net niet verbeeld dat ik niet op bepaalde stenen mocht staan omdat het lava was. God wat fijn!
Toen ik even op een rust punt zat op foto's te maken en mijn te ranzige chips te eten ben ik in gesprek geraakt met een man. Hij sprak goed engels en vertelde me dat ik één zin heel goed moest leren. Uiteraard ben ik hem nu al vergeten maar het kwam erop neer dat als iemand je om een foto vraagt je kan vertellen dat je er 10 yuan voor wilt hebben! (wat op 1,20 euro uitkomt) Toen er later een stel pubers aan kwam lopen en de man in het chinees vroegen of ze een foto van mij mochten maken sprak hij De Zin uit lachte de mensen en verdwenen ook zo snel als dat ze kwamen! Hoe geweldig! Toen hij vertelde wat die had gezegd, ik snapte er geen kloot van natuurlijk wat er gebeurde, heb ik gezworen De Zin te leren. Zo fijn als je gewoon even rustig ergens zit en niet lastig gevallen wilt worden.

Nu ga ik samen met mijn Nederlandse vrienden nog even een drankje doen! Dit hele weekend was ik alleen in Suzhou! Twee zaten er in Beijing en Amber zat in Hangzhou met haar vader en broer! Gelukkig komt vanavond iedereen weer thuis. :) Hahaha toch wel gek zo ''alleen''. Gelukkig ben ik nog niet zo koos vriendloos dat ik echt niemand had om mee te stappen zaterdag maar mensen kijken je in tuinen toch wel vreemd aan als je een zelfontspanner foto moet maken!

Ik zal wat foto's toevoegen en bij het vorige verslag van Shanghai en Wuxi heb ik ook foto's geplaatst!

Over 1 week gaan we al naar Hongkong wat betekend dat we zo goed als op de helft zijn! De tijd gaat ongelofelijk snel wat ergens ook jammer is.

Nou de geniet-muts op en gaan!

Tot de volgende keer!

  • 05 Mei 2014 - 22:37

    Werner:

    Wat is het toch heerlijk om dit te lezen lieve Liekie!
    Heb helemaal geen foto's nodig, zo beeldend maak je het.

    Big hug,
    Dad!

  • 06 Mei 2014 - 07:47

    Monique Van Kessel:

    Hahah verstoppertje 2.0, mooier kan je niet krijgen. China is wel erg terug naar de natuur of de tuin, maar fijn te horen dat het goed gaat! En jeetje al op de helft time flies.
    Geniet nog effe door

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 24441

Voorgaande reizen:

12 Februari 2014 - 25 Augustus 2014

Stage in China

Landen bezocht: