Shanghai en Wuxi - Reisverslag uit Suzhou, China van Lieke Degger - WaarBenJij.nu Shanghai en Wuxi - Reisverslag uit Suzhou, China van Lieke Degger - WaarBenJij.nu

Shanghai en Wuxi

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

11 April 2014 | China, Suzhou

Wat een super dagen! Zondag naar Shanghai geweest, de metropool van China. Deze naam heeft de stad volledig verdiend! Woensdag een tripje gemaakt naar Wuxi en daar het Buddha Palace bezocht!

Eerst zondag maar, deze dag kwam Eric, de vader van Marc, aan in Shanghai voor business! Gelukkig had hij wat tijd en konden we samen wat dingen gaan bezoeken in Shanghai! Aangezien ik al van plan was om een keer een dag Shanghai te bezoeken was dit een goede gelegenheid. Vroeg mijn bed uit, naar het station toe met de taxi (te lui om uit te zoeken welke bussen en metro’s ik moest hebben) en dan sta je in de rij om een kaartje te kopen. Ze hebben hier ook automaten maar die kunnen wij niet gebruiken. De Chinezen hebben een soort ID kaart die ze daarin schuiven maar ons paspoort past niet. Met 100 anderen sta je minimaal 15 minuten in de rij. Als je eindelijk aan de beurt bent (kijk uit voor voorkruipers, chinezen zijn er meesterlijk in) roep je dat je naar Shanghai wil en dan hoop je dat hij het snapt. Rond de 60 yuan betaald voor een kaartje, wat vrij duur was eigenlijk. Daardoor zat ik wel 2e klas! En je hebt 5 klassen in de trein dus dat is goed! ;) Een leuk treinritje van ongeveer 25 minuten kom je aan in Shanghai, en uiteraaaaard die dag heeft mijn telefoon besloten dat mijn beltegoed op was. Ik kon niet meer bellen, smsen, whatsappen of enig ander middel om te laten weten dat ik er was. Daarna een veel te dure taxi gepakt naar ‘de bund’! (voor de metro stond een rij waar je naar van wordt..) De Bund is geweldig. Een hele lange boulevard met uitzicht op Pudong. Dit is De Skyline van Shanghai. Erg gaaf om te zijn en ook wel surrealistisch!
Gelukkig belde Eric mij daarna op en kon ik hem meteen vertellen dat ik geen beltegoed meer had waardoor hij mij moest contacten! Met een half uurtje hadden we afgesproken, zijn hotel zat vlak aan de Bund wat het makkelijk maakte. Na verwarrende gesprekken hadden we elkaar gevonden tussen de 10.000 toeristen! Die toeristen maken zo’n dag ook vrij intersant, maar dat past weer onder het kopje Fabulous! Een dag niet op de foto met een Chinees is een dag niet geleefd! Ik kan weer twee maandjes vooruit… oude mensen, volwassenen, gillende meiden en kleine kinderen op schoot. Het kan allemaal! ‘’you’re so beautifulllll’’ Ahum.. ehh thanks, xie xie.. awkward moments to the max. Vooral als je alleen bent ben je een makkelijk slachtoffer, anders kun je nog praten met iemand of subtiel doorlopen etc.
Samen hebben we een heel stuk over De Bund gewandeld, en weer terug aangezien we de verkeerde kant op waren gelopen.. Daarna de tunnel onder het water door en naar Pudong! Wij waren in de veronderstelling dat dit een voetgangers tunnel was maar we moesten 70 yuan pp betalen, wat neerkomt op een kleine 8 euro! Vrij duur voor een stuk tunnel! Daarna bleek ook waarom, de Chinezen zouden de Chinezen niet zijn als ze er niet een soort treintje/cabine in hadden gemaakt waar je in moet en dan door een lichtshow gaat.. uiteraard, was te verwachten hahaha. Eenmaal in Pudong hebben we een rondje gelopen om de televisie toren! Het bekenste gebouw van Shanghai. De entrée is vrij prijzig en we hadden niet veel tijd dus die hebben we overgeslagen! Pap en mam, die gaan wij doen! Daarna heerlijk in een smoggie zonnetje gezeten! Kan niet klagen over die dag want het waaide vrij hard! Dat is goed voor de smog, die waait weg, waardoor we eigenlijk hele mooie foto’s konden maken!! Achteraf ben ik toen kats verbrand, meteen de dag erna even zonnebrand gekocht.. Toen Eric terug moest naar zijn hotel voor andere afspraken heb ik zonder telefoon geprobeerd om Amber te vinden in deze miljoenen stad! Zonder kaart (ja een van 8 jaar geleden, niet zo up to date  5 metro lijnen ipv 16) en zonder google maps en zonder belletje hebben we elkaar weten te vinden om vanuit daar naar de beroemde Fake Market te gaan! Wat een VERUKKING! Allemaal merken die uiteraard nep zijn maar wel heel goed nagemaakt voor spotprijzen! Amber en ik zijn een goed team, ik geef te snel toe (ja 20 euro is ook wel goedkoop) en amber praat tegen iedereen die haar wil paaien, ik sleep haar mee en zij gaat pas akkoord bij een bodem prijs! Haha!
Na 3 uur rondgelopen te hebben in deze indoor hemel was het al half 8 en hadden we nog niks gegeten! Tijd voor ouderwets koreaans eten! Heerlijk! Die kunnen echt lekker eten maken! Kijk uit voor de spicy dishes! Daarna compleet uitgeput met de trein naar huis. Weer op Suzhou aangekomen kwamen we erachter dat de laatste metro net weg was, waardoor we met de taxi moesten! Nu komt de grap, er zijn twee taxi standplaatsen op Suzhou railway station. North en South. Dit houdt in dat je in een rij komt te staan van ongeveer 70 man, en je moet wachten tot je aan de beurt bent. De taxi’s komen massaal daar aangereden en nemen mensen zo snel mogelijk mee! Al met al duurde dit zeker 45 min… Niet leuk na zo’n lange dag! Daarna HEERLIJK geslapen en twee daagjes gewerkt!

Woensdag zijn we naar Wuxi geweest, uitgesproken als wushie. Op aanraden van mijn Rooms manager hebben we Buddha Palace bezocht! Samen met Jan, de belg, en Amber ben ik daarheen geweest. Het zelfde tafereel met de treinen weer, lange rijen om kaartjes te kopen en daarna ongeveer 15 min in de trein! Heel dichtbij dus! Helaas moesten we daarna nog wel 80 (!) minuten in de bus! Wat heel leuk was want Jan heeft een Go Pro, daarmee kun je hele leuke foto’s en video’s maken! Na deze vrij warme busrit kwamen we aan bij het park. Heel erg impressive!! Een 80 meter hoge boeddha staat op een heuvel! Het landschap was daar sowieso heel mooi en heuvelig! Dat is best fijn als je normaal alleen maar tegen wolkenkrabbers aankijkt!
We dachten eerst dat we dat even in een ochtendje zouden doen maar uiteindelijk zijn we de hele dag in het park gebleven! Bleek gigantisch groot te zijn! Heel veel foto’s gemaakt, helaas hield mijn camera ermee op na 10 minuten omdat ik hem niet had opgeladen!
We hebben boeddha’s hand aangeraakt, de replica van het grote beeld die ze op de grond hadden gezet. Dit is voor wijsheid, geluk en liefde en dat soort dingen. Erg mooi om te zien dat er veel mensen aan het bidden waren. Veel wierrook en kaarsen werden aangestoken en overal zag je mensen knielen voor dit 80 meter grote beeld. Het zonnetje kwam ook nog even kijken en gelukkig had ik mijn zonnebrand meegenomen!! Een heerlijke dag gehad, veel gezien en ontdekt en ook ontspannen! Zo hoort dat! Ik zal de foto’s zo snel mogelijk online zetten! Ik schrijf dit verhaal nu tijdens werktijd dus kan ze nu niet plaatsen!

Verder leef ik nog steeds en gaat het goed! Heerlijk eten geproefd en nieuwe dingen ontdekt. China is een heeeel gek land met leuke maar gekke inwoners maar ik voel me er wel thuis! Veel mensen zeiden dat China gevaarlijk zou zijn etc maar ik voel me ontzettend veilig hier! Uiteraard zijn er de donkere weggetjes waar je ‘s avonds niet in moet maar dat is logisch, er wordt weinig gejat en er zijn weinig opdringerige verkopers of bedelaars. Toch wel erg prettig! Ga liever op de foto met iedereen dan dat ze mn tas jatten! :D

Zooooo een lang verhaal, ik hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden om te lezen! Laat maar een berichtje achter wat jullie ervan vinden en als je vragen hebt :D Alleen maar leuk om te doen!

问候
李可

  • 11 April 2014 - 16:39

    Heidi:

    Hai Lieke leuke verhalen zet je erop erg mooi te lezen en fijn dat het je het zo goed bevalt
    Zie via de foto`s dar het erg mooi is
    Wens je een hele mooie stage verder toe
    Liefs Heidi xxx

  • 12 April 2014 - 03:36

    Lieke Degger:

    hoi Heidi en de rest!

    Fijn dat jullie het nog steeds leuk vinden! Ik heb het erg naar mijn zin ook! Zal snel de foto's uploaden van deze twee dagen, alhoewel ik zag dat mijn facebook al goed volgespamt staat met foto's en video's van Wuxi!
    Groetjes daar!

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 15414
Totaal aantal bezoekers 24430

Voorgaande reizen:

12 Februari 2014 - 25 Augustus 2014

Stage in China

Landen bezocht: