Papa en Mama in China - Reisverslag uit Suzhou, China van Lieke Degger - WaarBenJij.nu Papa en Mama in China - Reisverslag uit Suzhou, China van Lieke Degger - WaarBenJij.nu

Papa en Mama in China

Blijf op de hoogte en volg Lieke

18 Juni 2014 | China, Suzhou

Na een zenuwachtige ochtend wachten of ze er allemaal wel uit kwamen met het verkeer/bussen/treinen/bagage check kreeg ik een telefoontje van mijn stage mentor. ‘‘Hi Lieke, I have a surprise for you!’’ Jeeeeh mama aan de telefoon! Aangezien ik op een ander gedeelte werk ben ik naar boven gerend en daar geknuffeld met mijn ouders! Toch wel heel fijn om bekende mensen hier te hebben.

Even lunchen en uitrusten en nadat mijn shift ook afgelopen was heb ik ze meegenomen naar PingJang Road. Een toeristisch maar ontzettend leuk stukje Suzhou met oude bruggen en watertjes. Hier kennis gemaakt met het Chinese eten! Dumplings! Ik en mama zijn er gek op maar pap vond het maar een lapje deeg. Een hoop gelachen om hun stokjes kunsten ook, na 4 maanden ben ik zo goed als professional, alsof ik nooit anders gedaan heb.

De dag erna zijn we tuinen gaan bezoeken! Master of the nets garden. Een tuin die ik zelf ook nog niet had gezien dus dat maakt het voor mij ook nog interresant! Typische Chinese thee gedronken op een van de terasjes in de tuin. Zonnetje erbij! Heerlijk! Alleen jammer van de 50 muggenbulten op mijn benen.. Tot in den treure volledig kapot gestoken door die beesten (ben verrast dat ik er geen litekens aan over heb gehouden! :O) We zijn ‘s avonds naar ShangTan Street geweest! Ook een toeristische plek met veel water en bootjes. Erg leuke boottocht gemaakt en een ander stukje Suzhou gezien! Zowaar westers gegeten en cocktails gedronken bij gebrek aan wijn! Of niet mam!

Ik had de week ervoor een pak besteld bij de fabric market en moest hiervoor terug naar Shanghai toe! Meteen goed excuus om dus hun de stad te laten zien! Eerst naar Nanpu Bridge met de metro, uiteraard in de verkeerde metro gestapt en veel sightseeing vanuit de metro gedaan! De fabric market is geniaal! Druk, schreeuwerig en vol met expats die denken goedkoop weg te komen! Helaas was mij jasje niet goed nog en mijn jurkje te lang, hierdoor moest ik de week erna weer terug komen! Omdat we dit wisten hebben we meteen twee linnen overhemden besteld voor pap die een voorbeeld overhemd had meegenomen! Deze was keurig gekopieerd de tweede keer dat we terug kwamen en gelukkig was toen ook mijn jurk mooi (op wat details naar maar laat maarrrr) en mijn jasje paste ook erg netjes! Voor mama nog een jurk afgedingt/afgedongen en zelfs ik heb nog een jurk meegenomen die niet op maat gemaakt was maar gewoon op de pop hing! Goede dag dus!
De middag van de eerste keer in Shanghai zijn we naar de skyline gegaan, de Bund. Erg leuk om te zien natuurlijk en gooodzijdank er waren bijna geen toeristen! Heel erg prettig als ik het vergelijk met mijn keer daarvoor! Met het grappige space treintje onder het water door gegaan en daarna naar level twee (net niet bovenin) de televisie toren geweest! Wat onwijs mooi! We hadden bijna geen smog (Yes!) en konden de stad onwijs gaaf zien! Helaas kun je dit soort uitzichten nooit fatsoenlijk vastleggen met een camera maar ik hoop dat jullie een indruk krijgen van de omvang van deze miljoenen stad.
Lekker op een terasje (weer) westers gegeten en genoten van, jawel, een wijntje! :D Toen richting de Fake Market geweest en daar voor 14 euro een paar erg mooie nep uggs gekocht en een koffer voor pap en mam! (aangezien zij mijn backpack mee hadden genomen en ik niet daar alles mee in terug krijg moest er dus een koffer bij! Ik kan me niet meer exact herinneren hoe duur deze was maar absoluut niet veel! ;)
Vermoeid in de trein naar huis waar ik helaas te laat was voor mijn dans avondje bij de salsa!

Wat we de dag erna hebben gedaan weet ik eigenlijk niet meer zo goed! Misschien moest ik wel werken die dag… We zijn in ieder geval nog een dagje naar museums geweest vanwege de regen. Na een paar zinderende hitte dagen was dit voor mij een prima dag! Een van de taxi chauffeurs die vaak bij ons op de receptie komt om een krantje te halen die hij dan vervolgens in zijn taxi op z’n doooie gemak gaat lezen, heeft ons meegenomen naar het Zijde museum! Erg leuk om te zien dat dit van die kleine rupsjes zijn! Wat zo’n klein beestje wel niet produceert! Wel gore beesten trouwens, en ze leefde daar ook echt ‘’in de tentoonstelling’’ Leu-heuk. De taxi chauffeur is trouwens gewoon met ons mee naar binnen gegaan! Deze man is oud en hoeft niet meer te rijden voor geld denken we, alle tijd van de wereld. Erg leuk! Ondanks dat hij geen woord Engels sprak hebben we erg gelachen! Daarna regende het nog steeds en wouden we naar het Suzhou museum, maar daar dacht de taxi chauffeur anders over. Buhao, neige, neige! (wat je uitspreekt als nigga) Hij bracht ons 100 meter verderop naar de zijde fabriek!! Erg leuk! En commercieel maar toe maar. Mooie sjaal voor mama’s aankomende verjaardag gekocht en papa een polo! Leuk leuk! Daarna het Suzhou museum maar overgeslagen omdat daar 300 man voor in de rij stond en doorgereden naar het Expo Center. Hier toch maar afscheid genomen van onze taxi chauffeur want het is makkelijker (en goedkoper) om met de metro terug te gaan! Een leuke/wel-oke tentoonstelling bezocht in het kader van Cultuur en gediscusseerd over witte papieren aan de muur wat ze kunst noemen. Een wat ingewikkelde tentoonstelling misschien voor de doorsnee mens. Wel allemaal door scandinaviers gemaakt! Bij het Expo Center zit ook een groot district waar veel restaurants/barren/clubs zijn en daar hebben we nepalees/indisch gegeten! Met verassing; een fles wijn.

Ik moest ondertussen ook nog wat dagen werken, toen hebben pap en mam nog andere tuinen bezocht en rustdagen gehouden enzo! Met mama naar de massage geweest en lekker een uur plat gelegen! ;) Toch wel fijn he!

Wat nog een hoogtepunt was; TongLi. Een dorpje/stadje/buurt wat aan SuZhou vast geplakt zit maar 45 min is met de taxi. Je betaald onegveer 12 euro per persoon om de stad binnen te mogen. Hier zitten wel de entreetickets bij in voor de highlights van de stad zoals tuinen, hallen en huizen. Onwijs mooi en zeker de moeite waard om voor te betalen! Lekker verassend dat het er overspoelde van de toeristen en echt iedereen foto’s van je maakt maar daar ben ik wel aangewend. Pap en mam daarinteeeeegen… hahaha! Zodra pap op de foto moet gaat die lopen klieren! Chinezen snapte er niks van wat mam en ik dan weer heel leuk vonden en zo was iedereen tevreden! :P TongLi is trouwens een van de best bewaarde oude stadjes van China, pap vertelde dat hier ook nog film ploegen kwamen om films op te nemen met de oude Chinese achtergrond! Toch wel leuk dat ik dat ook gezien heb! Nog op zoek geweest naar het beroemde Ancient Sex Museum maar helaas die nooit gevonden! Daardoor wel nog meer leuke straatjes gezien die ook toeristloos was!

Op 3 juni was mama jarig en zijn we naar Shanghai geweest! Eerst bij het ontbijt haar verast met taart en een bloemetje! (de bloemen staan nu op mijn kamer, en ja ik moet ze hoognodig weggooien nu!) In ShangHai begonnen we weer op de Fabric Market wat ik hiervoor al beschreef om onze overhemden/jasjes/jurkjes op te halen! Blij dat alles paste waren mama en ik een shop bui gekomen en tot ‘‘Papa Pakezel’s’’ plezier hebben we praktisch de hele middag geshopt! Lekker sushi gegeten in een veel te leeg restaurant en een van de hoogtepunten; de Pudong Skyline bij avond! Onwijs gaaf! Had ik ook nog niet gezien dus dubbel geluk voor mij! ;)

We hebben het laaste weekend doorgebracht in HangZhou. Een stad ietsjes verderop! 2 uur met de bus en we stonden eigenlijk nog niet echt ergens haha. Nog drie kwartier met de taxi en toen zijn we aangekomen in ons hotel! Leuk schattig engels uitziend hotel met prima kamers! Vanaf daar was het gelukkig ook niet zover naar het meer, West Lake. Daar aangekomen was er een muziek festival aan de gang! Nou genieten maar weer. De muziek instrumenten waren ontzettend leuk en catchy maar het was traditioneel en dat betekend toch wel een beetje kattegejank-achtige muziek. Je moet er van houden! En dat deed iedereen want het was onwijs druk! Om de 15 meter stond een ander ‘bandje’ muziek te maken en de microfoon werd aan iedereen doorgegeven waardoor er bijna een outdoor karaoke ontstond! Ondanks het aantal decibellen erg leuk om te zien! Vooral omdat ik de ouderen, want dat waren de meeste, nooit echt zie ‘leven’. Vaak zitten ze maar een beetje en hier was iedereen aan het dansen en feesten! We zijn daar een bootje ingestapt, en weer uitgestapt want we warden opgelicht… gelukkig zijn we niet helemaal achterlijk en hadden we het bordje met 150 yuan (17 euro) per uur gezien en deze meneer wou ons 300 yuan (35 euro) per half uur rekenen! DOEI! Toen een wel aardige meneer ontmoet die ons wel voor een normale prijs wou meenemen. Op dat moment begon er een water fontijn show en peddelde die ons die kant uit! Leuk om te zien maar stiekem wou ik naar de andere kant! De bergen!! De theevelden lagen hierin en na 4 maanden stad snakte ik naar groen! Oja deze dag ook nog een culinair hoogtepuntje gehad, BBQ oester! LEKKER! Oke het smaakt niet echt naar oester dus daarom vind ik het misschien ook wel zo lekker maar hmmm, aanrader! We hebben die dag onwijs ver gelopen en gedaan. Het uitschelden van taxi chauffeurs is hier ook een vrij energie rovende business! Eigenlijk rijd elke taxi gewoon door ook al is die leeg! Wat een eikels! Arrogant! Gatverdamme. Omdat in mijn branche het erg onacceptabel is om me zo te gedragen verwacht ik dat van andere ook, maar dan kun je beter maar niet naar HangZhou gaan! Prachtige stad, afschuwelijk taxi bedrijf!
De tweede dag hadden we geen taxi nodig, okee 2 keer dan, want we hadden een fiets gehuurd! Van 10 tot 4 voor plusminus 4 euro per fiets! Nouja, het was ook wel een beetje een kabouter fiets voor ons maar hij reed wel! Een rondje om het meer gedaan en zelfs nog een poging gedaan om de bergen in te rijden! Deze toch maar laten zitten want het was te stijl voor de olde leu. Haha! Door een tunnel heen gesjeesd en daarmee een stuk afgesneden. (zeg maar het hele gebergte) Toen weer terug om naar de theevelden te gaan. Wauw! Wauw! Wauw! Wat een ontzettend mooi uitzicht heb je dan! Helaas was de thee allang geoogst dus had je niet van die typische Chinese ouderen met strooihoeden oplopen maar ook zonder hun was het adembenemend! Dat was de klim wel waard! En het zweet..
Helaas naar twee korte dagen alweer afscheid moeten nemen van HangZhou maar het was een van de mooiste plekken op aarde! Het meer met de ‘mistige’ (lees: smog) bergen en een bootje op het water! Je kent de plaatjes wel! En nu ben ik er geweest! :D

Excuus voor het lange verhaal! Maar ja ik had dan ook al anderhalve maand niks meer geschreven! Hoog tijd dus weer!

Met mij gaat het ook nog goed, nog 10 weken en dan is het alweer afgelopen! Pfff. Ik ga nu dus maar zo veel mogelijk genieten en mooie dingen zien voordat ik naar huis ga! Voor degene die geinteresteert zijn; ik ben aan het kijken om een reis te plannen naar Zhangjiajie en Guilin! Voor de grap even googlen! Dit is nog wel afhankelijk van mijn visa en zo anders ga ik denk ik richting Hongkong omdat ik daar geen visum voor nodig heb!

Waarbenjij heeft op moment kuren en ik hoop dat dit wordt geupload en dat ik mijn foto’s zo snel mogelijk online kan zetten! Ik ga het proberen allemaal vandaag nog te doen! :D

Al met al heb ik 2 fantastische weken gehad met mijn lieve ouders en heb ik ontzettend genoten en gelachen! Het was heel erg fijn dat jullie er waren en ik hoop dat ik jullie aangestoken heb met de reiskoorts! :D Thailand, Bali, Tokio misschien binnenkort?

Excuses voor mijn typfouten, heb het snel getypt en in een Chinese word versie die vanalles zelf bedenkt!

Oja en voor vanavond/vanacht bij mij; HUP HOLLAND HUP!!!!!


Dankjewel voor het lezen, of niet en tot de volgende keeeeer! xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 3250
Totaal aantal bezoekers 24418

Voorgaande reizen:

12 Februari 2014 - 25 Augustus 2014

Stage in China

Landen bezocht: