Ik wil terug naar Hongkong - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Lieke Degger - WaarBenJij.nu Ik wil terug naar Hongkong - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Lieke Degger - WaarBenJij.nu

Ik wil terug naar Hongkong

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

16 Mei 2014 | Hong Kong, Hongkong

Ik ben nu 2 dagen terug uit Hongkong en daarmee ook al twee dagen te pruilen dat ik daar niet ben. Wat een stad! Dit is een van de steden waar ik (afgezien het subtropische klimaat) zeker zou willen werken en wonen! Ik zal proberen om voor jullie een beeld te schetsen hoe gaaf deze stad is.

Zondag de 11e vertrok ik uit Suzhou richting het vliegveld naar Shanghai. Gelukkig kon een vriend mij wegbrengen naar het busstation en hoefde ik dat niet ook nog af te leggen! Aangezien ik de avond ervoor een feestje had van een zuid afrikaanse jongen uit Suzhou waarbij de gin-tonic in het rond vloog verheugde ik mij niet echt op de rit en vlucht ernaar toe. Na een busreis van 2,5 uur (hahaha dat is de helft van de reis naar Parijs?) kwam ik eindelijk aan op Pudong! Daar ‘heeeerlijk’ bij KFC gegeten en de terminal opgezocht. We vlogen met een van de goedkoopste maatschappijen in China. Spring air wat qua prijs Ryan air is maar Spring Air is ALTIJD te laat werd ons verteld. Eenmaal aan het wachten tot we konden boarden werd er (gelukkig in het Chinees) omgeroepen dat de vlucht vertraging had. Minimaal een half uur. We zouden om 18.15 vliegen maar dit werd ruim een uur later. Toen we in de lucht hingen wisten we al hoe laat het was, onweer. Shit. Ik had mezelf voorgenomen dat dit de eerste vlucht zou zijn waarbij ik geen kalmerings tabletten zou gebruiken. (gewoon omdat ik het aan mezelf wou bewijzen..) Worst-mistake-EVER. Nou hoppakee gaan dan maar, we moeten toch een keer landen.. we hebben het overleefd uiteindelijk maar heb toch wel een paar keer diep adem gehaald ahum terwijl Amber met grote ogen uit het raam keek en foto’s maakte van ‘’Kijk Liek! Onweer! Woooow wat een flits’’. Prettig vlieg gezelschap die Amber.

Uiteindelijk was ik erg blij en stonden we met een vertraging van 3 uur op de grond. Godzijdank reed de laatste bus net niet weg voor onze neus en konden we op de goedkope manier naar ons hostel dat op Causeway Bay lag. Dit is een district op Hongkong Island. Het was 01.00 snachts voordat we incheckte en compleet uitgeput op onze verdomd goede hostel bedjes plofte. Het hostel was eigenlijk sowieso vrij goed! We hadden een kamer met 9 man en een hele schone douche. Als je het raampje uitkeek vanaf onze 9e verdieping keek je zo op de drukte van de stad. Best gaaf terwijl je je haar inshampood/t. Ohja, en gratis koffie in de ochtend! Zeker pluspunten waard!

Nadat we een korte nacht hadden geslapen zijn we er vroeg uitgegaan en samen met Barbara, een duits meisje die we op het busstation in HK tegenkwamen naar het metro station gelopen waar we opgehaald zouden worden door Kavi. Amber had via couchsurfing contact gehad met Kavi en hij wou ons een rondleiding geven door de stad! Hij was geboren in HK maar had roots in India en was in tegenstelling tot de meeste indaase mensen die we ontmoet hebben hier heel normaal! Net getrouwd en vader van een tweeling geworden. Hij had altijd veel gereisd over de hele wereld en nu dat door kinderen en werk niet meer kon vond hij het heel fijn dat hij reizigers als ons kon ontmoeten en rondleiden!
De ochtend en begin van de middag hebben we door Hongkong Island gelopen en allemaal super mooie plekken gezien! Omdat Hongkong ‘’zo klein’’ is (ahum, nog steeds super groot) heeft het heel veel verdiepingen. Op de grond ligt de autoweg waar de auto’s, taxi’s en bussen rijden. Daaronder de metro’s en daarboven is een heel voetgangers pad aanlegd waarmee je heel ver kan lopen zonder daadwerkelijk op de grond te komen! Heel praktisch! Okee Hongkong is niet zo groot als Shanghai omdat het tussen de Bergen gebouwd is, waardoor er een groot ruimte terkort is ontstaan voor alle mensen die in deze miljoenen stad willen wonen. Hongkong heft ook een van de hoogste inwoners aantal per m2. Dit verklaart ook totaal waarom alle gebouwen zo gigantisch hoog zijn! Ze kunnen niet breder worden! Voor de wie is de mol kijkers onder ons; ik ben op de roltrappen geweest waarop ze toen ooit een memory spel hebben gespeeld! Heel grappig! Je kunt zo alle straten naast je zien liggen en ‘’uitstappen’’ wanneer je wilt! Daarna zijn we richting de markets gegaan en heeft Kavi ons meiden daar achtergelaten haha, waarschijnlijk een slimme move! Sandalen gekocht en toen richting het water gelopen waar je met je boot kan oversteken.

Eenmaal wachtend op de boot was ere en vreemde man, of dronken, of gewoon gek. In ieder geval werd ik tot moeder van Amber benoemd hahahaha! (die is dus 1 jaar jonger dan ik he..) Nadat Amber en Barbara bij waren gekomen van het lachen toch echt maar de boot op! Met je octopus kaart (een OV kaart die je ook in de macdonalds en seveneleven kan gebruiken, heel ideaal) kun je makkelijk overal heen! Aan de overkant zijn we via de Avenue of Stars, alleen maar onbekende mensen, naar Kowloon Park gelopen en daar halverwege Jan ontmoet!

Omdat HK niet bij china hoort, of weer wel, volgens mij weten ze het zelf niet eens precies.. heb je geen verbinding met je simkaart. Hij heeft ons 100x proberen te bellen maar die oproepen zijn nooit binnen gekomen! Haha dus hij heft ons met veel moeite gevonden uiteindelijk!

Kowloon park was klein maar wel mooi! Door het subtropische klimaat daar zijn er hele mooie planten en bloemen! Toen het eenmaal donker werd hebben we wat gegeten wat gigantisch vies was en veelste weinig en veelste duur natuurlijk. Dus ronde twee in de Mac. Om 8 uur zou de lichtshow beginnen op de skyline van HK! Alle toeristen verzamelennnn! Hahaha het was best leuk om te zien hoor, maar duurde een kwartier en na 5 minuten had ik persoonlijk zoiets van hmm oke, is wel goed zo.
Daarna uiteraard nog een markt bezocht, de Ladies Market! Erg leuk en tas gekocht van Jimmy Choo voor 10 euro :P hahaha. Alleen maar lopen onderhandelen met die mensen wat niet iedereen ons in dank afnam.

Nou zullen we dan nog een biertje drinken? Ja leuk! Een is wel prima! Opweg naar de barstraat die we in de ochtend hadden gezien met Kavi ! Eenmaal daar viel onze mond open! Het was maandagavond maar de straat stond vol met mensen! De prijzen in de barren en clubs zijn echt helemaal van de pot gerukt (7 euro voor een biertje) dus dan koop jegewoon je bier bij seven eleven die zich daar heeeel praktisch had gepositioneerd! Gelukkig deed iedereen dat anders waren wij weer de gierige nederlanders! Haha! We hadden allemaal wandelschoenen aan en ik ook nog een backpack mee dus we hebben slippers aangetrokken en zijn daarna de barren ingedoken met onze bezwete vieze lichamen! We hadden een dag gemaakt van 12 uur lopen door de stad dus je kunt wel raden hoe we eruit zagen! Desalniettemin allemaal gekke mensen ontmoet die massaal voor onze drankjes betaalde (scooore) Hele rijke russen en advocaten! Uiteindelijk werd een biertje een lange maar geweldige avond en waren we rond zessen thuis!

Na een nog kortere nacht van 4 uur slaap onszelf eruit gesleept want we hadden met Kavi afgesproken om een hike te maken in de bossen en natuurgebied van HK. Ja ja, je rijd een half uurtje met de auto en dan kom je in een oase aan! Stranden, Bergen, bossen, mega grote VLIEGENDE wandelende taken… wat een feest! Omdat het ontzettend warm en vochtig was zweette iedereen zich de pleuris en was de alcohol snel uit het lichaam! We gingen een tour maken over de Dragons Back (google maar is) van 3 uur. Uiteindelijk met pauze en foto momenten een kleine 4 uur over gedaan! Het was geweldig! Watervallen, bossen, mooie planten en bloemen, geen vieze beesten die ik kon zien in ieder geval en een uitzicht poeee!
Nadat we compleet gesloopt en zeiknat terug kwamen op het begin punt bij de zee hebben we besloten een duik te nemen! Hoppa! Dat was wel heel erg lekker verfrissend! Beetje opdrogen en toen de auto weer in opzoek naar een restaurant! Richting Stanley gereden (ja ze gebruiken hier allemaal engelse namen, ook Aberdeen heb ik gezien) en daar in een soort winkelcentrum opzoek gegaan naar het blijkbaar goede Chinese restaurant! Helaas was deze dicht dus toch maar bij een pizzeria gegeten met een pizza van een meter doorsnede!! Super lekker! Of nouja, mijn smaak is wat versoepeld als het op westers eten aankomt..

Omdat Kavi ook weer is naar huis moest wou hij ons naar ‘’The Peak’’ brengen met de auto en dan daarna konden we de bus terug pakken! Helaas was het heel bewolkt en zijn we bij de ‘’half-peak’’ geweest! Het uitzicht was super! Heel bijzonder om zo’n grote en hoge stad bij nacht te zien! Kavi had dus tijd over en hij kon ons onderaan de berg alweer droppen! Amber en ik hebben toen afscheid genomen van hem maar Barbara en Jan bleven beide nog twee dagen! Toen richting het hostel gelopen en deze keer wel lekker gedoucht en opgemaakt voordat we uitgingen! De avond was wederom geweldig en we zijn in hele fancy clubs geweest waar je voor een tafel 500 euro betaald. Echt te belachelijk voor woorden. En een kloteclub dat het was! Maar voor de dames gratis drank en met zulke hoge prijzen moet je wel haha! Die ochtend erna lagen we rond zessen weer in bed en hadden we weer 4 uur slaap voordat de wekker weer ging.

Gerend voor bussen, treinen en metro’s maar we zijn weer veilig aangekomen in Suzhou. Het was netalsof het een grote droom was! De stad was betoverend en heel anders dan ik ooit had gezien! Heb gezworen dat ik terug ga naar HK, al is het binnen deze stage dan wel volgende jaren.

De foto’s zal ik weer snel online zetten! Misschien via Picasa zodat er meer foto’s oppassen!

Sorry voor het belachelijk lange verhaal, ik hoop dat jullie het leuk vonden! Mocht je in de buurt komen van HK, ga erheen! Iedereen spreekt engels, de stad is prachtig, de stranden om de hoek.. wat wil je nog meer! Hmm ja dat de luchtvochtigheid wat naar beneden gaat! Oja en geen smog! Super toch?!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 24427

Voorgaande reizen:

12 Februari 2014 - 25 Augustus 2014

Stage in China

Landen bezocht: